Angielskie nazwy zawodów w języku polskim to już codzienność. Od jakiegoś czasu coraz częściej pojawia się zawód określony mianem copywriter. Ale co on oznacza? I czym tak naprawdę jest copywriting?
Być może nazwa zawodu „copywriter” brzmi tajemniczo, jednakże to nic innego, jak osoba zajmująca się profesjonalnie pisaniem tekstów, często o charakterze marketingowym. Slogany, nagłówki reklamowe, ulotki, katalogi, hasła reklamowe, ale też scenariusze filmów promocyjnych, czy spotów radiowych, to efekt pracy copywriterów. Dlatego kreatywność, to jedna z tych kompetencji, która jest niezwykle ważna w wykonywaniu tego zawodu. Pomysłowość i mnogość idei to jedno, ale ważne są także charakterystyczne umiejętności. Copywriting jest zajęciem, w którym z jednej strony masz sporą swobodę i wolność tworzenia. Z drugiej strony, wciąż jesteś ograniczony przez wymagania pracodawcy, od tematu tekstu zaczynając.
Predyspozycji, które powinien posiadać profesjonalny copywriter, jest tak naprawdę wiele. Przedstawiamy najważniejsze z nich.
Przysłowiowe „lekkie pióro” to kompetencja podstawowa u dobrego copywritera. Jeśli nie potrafisz pisać sprawnie, używać dobrych argumentów, konstruować jasnych przekazów i z łatwością przelewać swoich myśli, copywriting nie jest dla ciebie.
Gramatyka, interpunkcja, ortografia – jednym słowem: poprawność językowa. Dobry copywriter tworzy zrozumiałe, poprawne artykuły.
Pomysłowość, kreatywność, zwał jak zwał, jeśli nie obfitujesz w unikatowe idee, nie stworzysz unikatowej treści. A zatem nie stworzysz dobrego tekstu.
Copywriter nie raz, nie dwa, będzie musiał napisać tekst z zakresu, o którym ma nikłe pojęcie, lub żadnego. Istotny jest dobry research, bazujący na rzetelnych i sprawdzonych informacjach, najlepiej czerpanych z różnych źródeł. Profesjonalista nie piszę bzdur, nie kopiuje i nie kłamie. Za to dokonuje odpowiedniej analizy i selekcji danych, wybierając te esencjonalne dla tekstu.
Nie raz w celu sprawdzenia lub wyszukiwania pewnych wiadomości, copywriter musi skorzystać z angielskich pozycji. Coraz częściej używa się także angielski słówek, często bez polskich odpowiedników (tak, jak chociażby nazwa „copywriter”). Bez podstaw znajomości języka angielskiego, może ominąć nas wiele ciekawostek, które okażą się niezbędne dla tekstu.
Zrozumienie odbiorcy tekstu, poznanie jego potrzeb, a także w jaki sposób myśli, to kolejne cechy, które powinna posiadać osoba parająca się copywritingiem. Piszesz na temat motoryzacji? Nawet jeśli nie jest to twój temat, wczuj się w wielbiciela pięknych samochodów. Nie gotujesz? Postaraj się zrozumieć, jaką frajdę może sprawić przygotowanie posiłku dla kogoś, kogo kochasz.
Skuteczna organizacja czasu, punktualność, systematyczność. Copywriter nieustannie pisze. Nie tylko wtedy, kiedy akurat będzie mieć natchnienie. Dlatego tak ważna jest samodyscyplina w tym zawodzie – pisać, nawet jeśli niekoniecznie wena już zapukała do naszych drzwi.
Copywriter to swoisty kameleon. Elastyczny, potrafi dostosować się do wymogów zleceniodawcy, ale też do grupy odbiorców, używając odpowiedniego języka i stylu. Niemniej jednak, dobrze, gdy copywriter ma rozległą wiedzę ogólną.
Tu kłania się wiedza z zakresu SEO. Zachęcające tytuły, nagłówki, ale także grafika dla wzrokowców. Copywriter odpowiednio konstruuje tekst, aby przyciągnąć uwagę czytelnika.
Profesjonalny copywriter wie, jak skutecznie zareklamować dany produkt, oraz nakłonić do zakupu, lub skorzystania z danej oferty.
Copywriter może być tak zwanym wolnym strzelcem – freelancerem, przyjmującym zlecenia od wielu firm. Ale może być także członkiem zespołu, pracując w agencji reklamowej bądź PR-owej. Dobry copywriter potrafi napisać chwytliwy i perswazyjny tekst. Tekst ten, z łatwością może przekonać konsumenta do zakupu pewnego produktu czy marki, skorzystania z oferty, wsparcia pewnej idei. Profesjonalista zrobi to w subtelny i inteligentny sposób, docierając do odbiorcy. Warto zainwestować w doświadczonego copywritera, jeśli na przykład stawiamy na promocję i sukces, za pomocą genialnego hasła reklamowego. Albo szukamy sposobu, na wzrost sprzedaży. Po tekście osoby zajmującej się copywritingiem, poznasz, czy to właśnie tego szukasz. Jeżeli flow tekstu odpowiada twoim wymaganiom, to najwyraźniej znalazłeś copywritera dla siebie. Między pracodawcą a copywriterem musi pojawić się nić zrozumienia. Warto zapamiętać, iż tekst napisany na prędko, nie będzie miał dużej wartości merytorycznej. Jakość jest najważniejsza.
Zarobki w tej branży są często zależne od wielu czynników. Po pierwsze, czy pracujesz na stałe w firmie, czy jednak jesteś freelancerem. Stałe zatrudnienie dostarcza ciągłych zleceń i pracy, wolny strzelec o zlecenia nie raz musi starać się sam. Pensje są zależne także od miejscowości, w której copywriter pracuje. Najlepiej opłacani są copywriterzy pracujący w dużych miastach, z Warszawą i Krakowem na czele. Copywriterzy ze sporym doświadczeniem, często biorą udział w dużych projektach, toteż ich wynagrodzenie wzrasta. Z początku zarobki są mniejsze, przeciętnie pensja to plus minus 2 tys. złotych.
Nikt nie rodzi się ekspertem w danej dziedzinie. Ale predyspozycje często decydują o naszym zawodowym losie. Copywriter, aby być dobry, musi posiadać spore doświadczenie, ale i odrobina wrodzonego talentu pisarskiego jest ważna. Jeśli interesuje Cię praca na tym stanowisku, musisz być przygotowany na godziny spędzone przed komputerem, wyszukiwanie informacji nie zawsze współgrających z twoim hobby, oraz średnimi zarobkami na początku kariery. Ale za to satysfakcja z publikacji tekstu podpisanego Twoim imieniem i nazwiskiem jest zachęcająca, prawda?
Katarzyna Daniel
Używamy cookies